sobota, 19 listopada 2016

Skoda Favorit 1:43 Abrex

Skoda Favorit (model 781) to bez wątpienia bardzo ważny samochód w historii czeskiego producenta z Mlada Boleslav. Nadwozie tego ciekawego samochodu powstało na deskach kreślarskich studia Bertone w roku 1983. Już rok później gotowy był pierwszy prototyp oznaczony roboczym symbolem 780. Przez kolejnych kilka lat prowadzono badania modelu, które zaowocowały wypuszczeniem w 1987 roku próbnej serii Skody Favorit. 


Oficjalnie produkcję auta rozpoczęto rok później. Samochód spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem na rynkach europejskich. W odróżnieniu od przestarzałej Skody 120 wyróżniał się komfortem, wysoką kulturą pracy silnika oraz nowoczesnym nadwoziem typu hatchback. Pod maską nowej Skody znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1289 cm3 i mocy, wahającej się w zależności od wersji, od 54 do 68KM. Samochód produkowany był aż do roku 1995. Przeszedł wraz z zakładami w Mlada Boleslav transformację ustrojową, z czechosłowackiego stał się czeskim i wreszcie znalazł się pod skrzydłami grupy Volkswagena. Można stwierdzić, że Skoda Favorit towarzyszyła naszym południowym sąsiadom w najtrudniejszych czasach. Z resztą nie tylko im, ponieważ i w Polsce była ona dość powszechnie spotykanym modelem, a i dzisiaj jeszcze nie trudno zobaczyć na ulicy jakąś sympatyczną „havranę”. Sam swego czasu miałem krótki epizod z wysłużoną Skodą i przyznam Wam, że wspominam go bardzo przyjemnie, chociaż nie był to najtrwalszy samochód świata. Dlatego właśnie w mojej kolekcji nie mogło zabraknąć modelu tego auta. Oczywiście poza czeską wytwórnią Abrex nikt nie oferuje modelu Skody Favorit w skali 1:43. Wyboru więc nie ma. W tym konkretnym przypadku muszę stwierdzić, że jednak nie jest potrzebny, bo produkt Abrexa jest całkowicie zadowalający. Jak pewnie widzicie na fotografiach, mamy do czynienia z ładną bryłą nadwozia, niezłym lakierem i co bardzo istotne, z wnętrzem w kolorze kawy z mlekiem. Nie mogło być inne, ponieważ Skoda Favorit takie właśnie posiadała. Dopiero późniejsze, poliftingowe modele miały czarne wnętrza. Podobają mi się reflektory przednie i tylne, klamki oraz logotypy, które jakże charakterystycznie dla tego modelu, umieszczono także na obudowach lusterek oraz chlapaczach. Pełni radości dopełniają ładnie odwzorowane felgi. Uważam, że miniatura jest godna polecenia i z pewnością stanowi świetne uzupełnienie kolekcji samochodów środkowo-wschodniej Europy. Zapraszam do galerii i oceny mojej nowej Skody Favorit.










14 komentarzy:

  1. Świetnie prezentuje się ta Skoda! Szczególnie podoba mi się odwzorowanie układu ogrzewania tylnej szyby ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Piotrze, cieszę się, że modelik Ci się podoba. Faktycznie ogrzewanie tylnej szyby jest świetne ;)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Ciężko byłoby nie znać tego samochodu :) Pamiętam jeszcze czasy kiedy kilka lat cena na wtórnym rynku nie spadała. Nie jestem jakimś tam wielbicielem tego auta, ale faktem jest że Abrex zrobił kawał dobrej roboty w tym przypadku - kupiłbym nawet dla samego wykonania :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoda Favorit swego czasu była obiektem pożądania nie jednego. Łatwość napraw nadrabiała niską trwałość niektórych elementów. Ogólnie jednak to naprawdę udane auto. Nie mogłem więc nie mieć go w kolekcji ;)

      Usuń
  3. Czasami wydaje się, że tylko Skoda wykonane modele, które Abrex dokonane :)
    Model ten jest zachwycający: optyka i ostrożnie wyciągnąć odmrażacz w tylnej szyby są bardzo dobre dane.
    We włoskiej strony jest oczywiste. Nie jestem pewien co do wielkości, ale trudno nie porównać tego samochodu z Fiat Uno.

    Pozdrowienia mój przyjacielu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz racje Pablo, to naprawdę dobry modelik. Skoda Favorit była nieco większa aniżeli Fiat Uno.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Muszę przyznać, że Abrex tutaj się postarał. Świetna miniatura, a auto ma ciekawą historię. Dobrych 10 lat wstecz całkiem sporo tych samochodów można było zobaczyć na ulicach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postarał się, bez wątpienia Favoritka to jeden z lepszych modeli w stajni Abrex. Nadal można je spotkać, może nie jeżdżą hordami ale to jeszcze nie aż taki rzadki widok:)

      Usuń
  5. Dobra Favoritka nie jest zła :) A ta jest naprawdę przyjemnie zrobiona. Ja kojarze je głównie w odcieniach żółtego i szarości ale patrząc na paletę barw Abrexa to gama kolorów była bardzo bogata. Twoja też była w takim kremowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie paleta barw Abrex jest imponująca, odpowiada palecie jaką faktycznie można było spotkać w salonach Skody. Moja była turkusowa, niestety nie udało mi się kupić turkusowej ;)

      POzdrawiam!

      Usuń
  6. A ja mam właśnie turkusik;-) Kupiłem ten modelik z sentymentu do auta które pojawiło się w mojej rodzinie, opisywałem je kiedyś na blogu. Miniatura bardzo ładna, zdecydowanie będzie nabierała wartości. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to tego turkusa Ci zazdroszczę:) zgadzam się, że to ładna miniatura, zaryzykowałbym stwierdzenie, że jedna z lepszych sygnowanych logiem Abrex.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Lindo modelo este de Skoda, debe ser el favorito de muchos, como su nombre lo indica.
    Buen trabajo de Abrex.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi favorito es segura;) es un modelo muy exitoso. Tal vez algún día en la colección también incluirá otros colores.

      Saludos!

      Usuń