sobota, 21 czerwca 2014

Skoda 120 LS 1:43 DeAgostini/IST



Skoda 120 produkowana była w latach 1976 – 1990 w zakładach w Mlada Boleslav na terenie byłej Czechosłowacji. Samochód ten dostępny był na rynkach w siedmiu różnych wersjach produkowanych równocześnie lub następujących po sobie. Klient mógł więc nabyć m.in. wersję oznaczona symbolem L (de Luxe), LE (de Luxe Economic) lub LS (Super de Luxe). Wszystkie oczywiście różniły się standardem wyposażenia. Prócz wymienionych dostępne były także wersje GL, GLS oraz LX i standardową nieposiadającą oznaczeń literowych. 

Wóz napędzany był wolnoobrotowym silnikiem o pojemności 1174 cm3, który podczas pracy wydawał bardzo charakterystyczny niski dźwięk. Silnik umieszczony był z tyłu pojazdu i przekazywał napęd na oś tylną. Ciekawym pomysłem było umieszczenie chłodnicy z przodu, co powodowało, iż dostarczenie chłodziwa do silnika wymagało od użytkownika zapełnienia ponad jedenastolitrowego zbiornika na płyn chłodzący. Ten dostarczany był systemem przewodów ciągnącym się przez całą długość pojazdu. Skoda 120 oferowała za to dwa bagażniki umieszczone z przodu pod maską oraz z tyłu za siedzeniami, tuż przed przedziałem silnikowym. Takie rozwiązanie powodowało, iż przód pojazdu był bardzo lekki, co nie pozostawało bez wpływu na prowadzenie auta. Łącznie wyprodukowano ponad milion egzemplarzy Skody 120 w różnych wersjach. Samochód dostępny był poza rynkami państw bloku wschodniego m.in. w Finlandii i Wielkiej Brytanii.  Model widoczny na zdjęciach to oczywiście miniaturka dostępna w kolekcji Kultowych Aut PRLu. Szczerze przyznam, iż uważam go za jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy w serii. Wykonany jest na wysokim poziomie, doskonale odwzorowano bryłę nadwozia oraz detale w postaci charakterystycznych klamek, spojlera, tylnych reflektorów czy felg. Wszystkie elementy spasowano ze sobą bardzo dobrze. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że prezentowany model Skody 120 przewyższa zarówno odwzorowaniem jak i jakością niektórych detali model Abrexu. 







1 komentarz:

  1. Muy bello Skoda, y en color anaranjado, más lindo aun.
    Abrazos!

    OdpowiedzUsuń