czwartek, 28 stycznia 2016

Łada 1500 1:43 DeAgostini/Ist Models

Łada 1500, lub jak kto woli WAZ 2103, to moim zdaniem najpiękniejszy radziecki samochód osobowy. Zaprojektowany, jako bardziej luksusowa wersja popularnego modelu 2101, produkowany był od 1972 roku. Początkowo zakładano, iż modelem o podwyższonym standardzie będzie licencyjny odpowiednik Fiata 125, jedna strona radziecka z powodu zbyt małej unifikacji z produkowanym już na licencji modelem 2101 (Fiat 124) zrezygnowała z tego pomysłu.


Ostatecznie wybór padł na luksusową wersję Fiata 124S, który po kilku przeróbkach trafił na radziecki rynek jako WAZ 2103. Samochód otrzymał nowy wlot powietrza, zespolone lampy tylne, a boczne okrągłe kierunkowskazy zastąpiono równoległymi, płynnie przechodzącymi w chromowane listwy ciągnące się wzdłuż nadwozia. Fiatowską deskę rozdzielczą zastąpiono nową, wzbogaconą o dodatkowy zestaw wskaźników. Wzmocniono także jednostkę napędową, której moc wzrosła do 75 KM, co pociągnęło za sobą także konieczność przeprojektowania układu hamulcowego. Mimo, iż pierwsze modele WAZa 2103 wyjechały z fabryki już w 1972 roku, to uważa się, iż pełnowartościowe samochody opuszczały linię produkcyjną dopiero od 1973. Pierwsze modele, znacznie bardziej spokrewnione były z tańszym i uboższym 2101. Samochód został bardzo pozytywnie przyjęty zarówno na rynku rodzimym gdzie występował pod nazwą WAZ 2103 jak i na rynkach światowych gdzie z kolei znany był jako Łada 1500. Dobre, jak na ówczesne czasy, wyposażenie, komfort jazdy oraz elegancja sylwetka wzbogacona o chromowane elementy ozdobne, czyniły zeń bardzo atrakcyjny produkt w porównaniu z znacznie uboższym Polskim Fiatem 125p, czy przestarzałym Moskwiczem 2140. Trudno się więc dziwić, iż Rosjanie zakochali się w swoim nowym samochodzie i po dziś dzień traktują go bardzo sentymentalnie. Na rynkach europejskich Łada 1500 radziła sobie równie dobrze. Samochód oferowano we wszystkich krajach bloku wschodniego oraz na rynkach zachodnich, włączając Wielką Brytanię. 21 grudnia 1973 roku WAZ 2103 osiągnął status milionowego samochodu wyprodukowanego w zakładach w Togliati. W ciągu 12 lat produkcji do roku 1984 łączna liczba samych WAZów 2103 osiągnęła poziom 1 304 899 egzemplarzy. Następcą modelu 2103 był zmodyfikowany 2106. Moja czerwona Łada 1500 pochodzi z serii Kultowych Aut PRLu i już na pierwszy rzut oka widać, że jest to jeden z najlepiej wykonanych modeli w serii. Aż trudno uwierzyć, że w gazetowej serii znalazł się model z barwionym wnętrzem, wspaniałymi srebrzeniami oraz tak dobrze i czysto zmontowany. Wspaniale prezentują się także logotypy. Całości dopełniłaby z pewnością lekko podkreślona głębia wlotu powietrza oraz niejednolite felgi, ale myślę, że każdy kolekcjoner „podrasowujący” swoje modele jest w stanie to zrobić we własnym zakresie. Brakuje również barwionych kloszy tylnych reflektorów oraz niepomalowanych wlotów powietrza w tylnych słupkach. Dla porównania dodam, iż wersja, która pojawiła się w Złotej Kolekcji posiada m.in. zabarwione na czarno wloty powietrza oraz barwione klosze tylnych lamp. Nie posiada z kolei malowanego wnętrza. Być może, uda mi się niebawem wzbogacić zbiór o ten model i porównać oba polskie wydania. Tymczasem zapraszam do obejrzenia czerwonej, kultowej Łady 1500. 







12 komentarzy:

  1. Rodzina Fiat 124/125 mają taką subtelną elegancję, że każdy lokalnie "restyling" był na plus, nie minus.
    To może na to, albo na pięknym kolorze czerwonym, lub do oświetlania, że ten model wygląda ostry i uroczy.
    Wiesz o moim szaleństwie, a może będę malować otworów w obręczy kół i wentylacja na słupku C. Ale nie jestem pewien, a może nawet, przez coraz to miniaturowy na rękę, że będzie widać, że te rzeczy są niepotrzebne ...

    Pozdrowienia, mój przyjacielu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Pablo, że wszystkie lokalne wersje Fiatów 124/125 z ich subtelnym zmianami wypadały niemal zawsze na korzyść. Moim zdaniem Łada 2103 to bez wątpienia najładniejsza z nich. Ja chyba wezmę się za te słupki i felgi bo wydaje mi się, że to prosty sposób na efektowne uatrakcyjnienie modelu.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Witam
    Ten model kupiełm z KaP jeszcze w 2008 roku. Model świetny. Twój blog zresztą też. Bardzo przydatny i watr polecenia.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Pawle, też mam tę Ładę juz od dawna, jeszcze z czasów gdy prenumerowałem KAP. Już wtedy zaskoczyła mnie swoim poziomem. Cieszę się, że podoba Ci się mój blog. Zapraszam zatem serdecznie do lektury; )

      Usuń
    2. Szczególnie podoba mi się lista blogów po lewej stronie. Jest bardzo wygodna i przydatna. Od razu widać nowości i łatwo sprawdzić, czy ktoś nie kupił czegoś czego sami szukamy.
      (Jest to swego rodzaju "przegląd prasy")
      Zajrzałem na kilka blogów i na każdym jest coś ciekawego.
      Ja swój blog zakładałem dość dawno na Onet i nie mam możliwości zrobienia takiej listy .
      pozdrawiam

      Usuń
    3. To faktycznie przydatne narzędzie. Też dzięki niemu wiem co się dzieje na zaprzyjaźnionych blogach. Twój blog znam bardzo dobrze. To właśnie on i dawna "zbieranina" zachęciły mnie do tego żeby samemu zacząć prowadzić takie miejsce w sieci.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Hermoso Ladita 1500, es casi igual a los Fiat 125 que tuvimos por estas tierras Finster.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Juanh , mi amigo. Sé que el Lada 1500 las calles de Polonia. Incluso con una década atrás el coche a menudo se puede conocer en los hermanos. Ahora , lamentablemente desaparecido por completo de ella.

      Abrazo!

      Usuń
  4. Model w mojej kolekcji mam już od dawna i tak jak Ty Szymonie uważam go za jeden z najlepiej wykonanych KAP-ów. Mój zyskał pomalowane wloty powietrza dolne i boczne ;) Myślę że też wkrótce zaprezentuje go na blogu.

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piotrze, także mam już model od dawna ale nim pokażę kolejne nowości, postanowiłem nieco nadrobić zaległości z tych oczywistych ale ciągle dobrze wyglądających modelików. Ciekaw jestem efektu jaki wywołuje Twoja, poprawiona wersja. Czekam zatem, aż pokażesz ją u siebie.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Bardzo dobry model LADA, które dzielą, chyba że mój jest w kolorze niebieskim i czerwonym lubię bardziej.

    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SEAT PC, przyjacielu, czerwona Łada jest moim zdaniem najładniejsza. Niebieska i żółta nie są już tak dobrze wykonane moim zdaniem jak właśnie ta wersja. Dziękuję za wizytę i pozdrawiam!

      Usuń