wtorek, 7 stycznia 2014

FSR Tarpan 233 1:43 PRL DeAgostini/IST



     Tarpan 233 powstał na bazie prototypowego samochodu rolniczego Warta 2, który po raz pierwszy pokazano publicznie w roku 1972 na Wystawie Osiągnięć Rolnictwa Bydgoskiego. Samochód ten, w dużej mierze oparty na podzespołach Warszawy M20, miał spełniać rolę uniwersalnego pojazdu skierowanego głównie do rolników. Tarpan 233 oferowany był w dwóch wersjach nadwoziowych: osobowo-towarowej oraz towarowej. W wersji osobowo-towarowej samochód mógł przewozić 6 osób oraz 350 kg ładunku. Towarowa odmiana Tarpana 233 mogła z kolei poza 3 osobami zabrać jeszcze 575 kg ładunku. Samochód napędzany był silnikami M20 i S-21 połączonymi z 3-biegową skrzynią przekładniową. Napęd przenoszony był na tylną oś za pomocą dzielonego wału. Nieobciążony wóz mógł rozpędzić się do 100 km/h. Średnie spalanie Tarpana 233 wynosiło około 13 litrów paliwa.  





7 komentarzy:

  1. Mój najlepszy model z KAPu : )

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że tez mi się podoba. Ładnie jest wykonany, choć mój egzemplarz ma nieco przybrudzone szyby... ktoś kto go składał zostawił na nich linie papilarne;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też tak miałem ale z Starem 20, mogli do 233 dorobić przyczepę tak jak w gazetce

    OdpowiedzUsuń
  4. KAP to świetna kolekcja ale niestety wiele modeli zrobionych jest bardzo niedbale. Niestety nie mam gazetki do Tarpanów, ale chodzi Ci może o taką robioną z elementów tylej karoserii?

    OdpowiedzUsuń
  5. No właśnie taką przecież Tarpan 233 ma hak. Miałem taką na placu rdzewiała i rdzewiała aż sąsiad kupił ją za 100 złoty.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyczepki do Tarpanów to ciekawa historyjka. Montowano je w fabryce FSR jako dedykowane właśnie do tych pojazdów. Taki zestaw na pewno świetnie by się prezentował. Przyznam jednak, że nigdy nie miałem okazji widzieć tarpana z oryginalną przyczepą.

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja nigdy Tarpana rolniczego

    OdpowiedzUsuń